REGULAMIN FUNKCJONOWANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA
§1
- Dyrektor Szkoły na wniosek Samorządu Uczniowskiego może powołać spośród pracowników Szkoły Szkolnego Rzecznika Praw
- Rzecznik Praw Ucznia reprezentuje interesy uczniów przed całą społecznością szkolną.
- Szkolny Rzecznik Praw Ucznia wybierany jest przez społeczność uczniowską
w wyborach:
1) tajnych,
2) powszechnych,
3) bezpośrednich.
- Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa 5 lat.
- Rzecznika Praw Ucznia może odwołać przed upływem kadencji Dyrektor Szkoły na wniosek Szkolnego Samorządu Uczniowskiego lub na wniosek Szkolnego Samorządu Uczniowskiego lub na wniosek zainteresowanego.
§2
- Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia:
1) zapoznanie społeczności uczniowskiej z prawami i obowiązkami uczniów oraz prawami
2) propagowanie praw ucznia i praw dziecka wśród pracowników szkoły
3) reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady
4) pomoc w rozstrzyganiu konfliktów
5) pełnienie funkcji doradczej dla uczniów w sprawach związanych z prawami ucznia
6) współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków
7) ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, pedagogiem i psychologiem w sprawach związanych z przestrzeganiem praw
8) interweniowanie w przypadkach naruszania praw ucznia.
§3
- Środki działania Rzecznika:
1) rozpatrywanie indywidualnych
2) udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
3) współpraca w razie potrzeb ze specjalistami (m.in. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem).
4) współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających problemom
5) uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw
6) Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron, uczniów, nauczycieli lub pracowników szkoły, albo z własnej inicjatywy.
7) Działalność rzecznika ma charakter informacyjny, doradczy.
8) Szkolny Rzecznik Praw Ucznia nie może być ograniczany w związku z pełnieniem własnych obowiązków.
§4
- Rzecznik w szczególności ma prawo do:
1) niezależności w sprawowaniu swojej funkcji w ramach obowiązujących przepisów,
2) reprezentowania interesów uczniów, których sprawy są rozpatrywane podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej,
3) zapoznania się ze stanowiskiem stron sporu,
4) odstąpienia od podjęcia.
§5
- Rzecznik może:
1) rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w sytuacji problemowej,
2) rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkolnego lub innych specjalistów,
3) organizować mediacje,
4) uczestniczyć w roli obserwatora w mediacjach z udziałem dyrekcji, rodziców i nauczyciela na wniosek ucznia,
5) inicjować w szkole działania na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
§6
- Rzecznikowi Praw Ucznia zgłaszane są przypadki naruszania lub podejrzenia o naruszenie praw ucznia. Do Rzecznika może się zwrócić w sprawach szkolnych każdy uczeń, rodzic lub pracownik szkoły, a obowiązkiem Rzecznika jest rozpatrzenie sprawy.
§7
- Do obowiązków Rzecznika Praw Ucznia należy:
1) informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
2) interwencja w razie naruszania praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych,
3) udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
4) informowanie stron konfliktu o podjętych działaniach,
5) kontrola realizacji spraw spornych,
6) informowanie na posiedzeniach Rady Pedagogicznej o występujących konfliktach, problemach.
§8
- W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania:
1) sytuacje konfliktowe powinny być rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron.
2) spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia, wzajemnego poszanowania stron.
3) wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
4) rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie.
5) w przypadku niemożności załatwienia sprawy w powyżej opisany sposób, decyzję w sprawie podejmuje Dyrektor Szkoły.
- W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania:
1) zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
2) podjęcie mediacji ze stronami.
3) w razie braku rozstrzygnięcia sporu, odwołanie się do Dyrektora Szkoły.
4) ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
§9
Wszelkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbą.