Kodeks Etyczny Nauczyciela
LXXVI Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie
Kodeks Etyczny Nauczyciela stanowi zespół zasad będących dla nauczyciela wytyczną w codziennym postępowaniu w jego życiu osobistym i pracy zawodowej. Etyka zawodu nauczyciela dotyczy postawy nauczyciela, jego kultury osobistej, odpowiedzialności, wrażliwości, uczciwości, wiedzy i kompetencji. Właściwe wypełnianie roli zawodowej nauczyciela to klucz do jego sukcesu, a środkiem pomocnym do jego osiągnięcia powinno być rzetelne stosowanie się do przepisów prawa, w tym wewnątrzszkolnego oraz poniższych zasad etycznych.
Nauczyciel powinien stanowić wzór osobowości prawej, szlachetnej, wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie otwartej na drugiego człowieka. Nadrzędnym zadaniem nauczyciela jest troska o dobro ucznia i jego wszechstronny rozwój.
Postawa etyczna nauczyciela:
- Nauczyciel dba o utrzymanie możliwie najwyższego poziomu swej pracy, ma obowiązek sumiennie wywiązywać się ze swoich zadań w procesie nauczania, wychowania i opieki.
- Nauczyciel powinien być tolerancyjny wobec innych przekonań religijnych, światopoglądowych, rasy i narodowości, szanując godność drugiego człowieka.
- Nauczyciel respektuje prawa ucznia i dokłada starań, aby były one znane oraz właściwie chronione i realizowane w jego miejscu pracy. W szczególności nauczyciel respektuje i chroni prawa ucznia i jego rodziców lub opiekunów do
kierowania się własnym systemem wartości, dokonywania własnych
wyborów, oraz prawa do intymności. - Nauczyciel odnosi się do ucznia z życzliwością, wyrozumiałością i
cierpliwością, a jednocześnie jest stanowczy i konsekwentny w stosowaniu
ustalonych kryteriów wymagań. - Nauczyciel wychowuje ucznia do odpowiedzialności za własne czyny i
przygotowuje do ponoszenia konsekwencji dokonanych wyborów. - Nauczyciel nie może wykorzystywać swojej pozycji dla osiągania kosztem ucznia i jego rodziców lub opiekunów korzyści osobistych. W trosce o godność zawodu nauczyciel jest szczególnie odpowiedzialny za to, aby rozpoznawać i eliminować wszelkie sytuacje, które mogą być przez ucznia lub
inne osoby interpretowane jako korupcyjne.
- Nauczyciel powinien znać wartości etyczne przyjęte w jego szkole
dotyczące polityki antykorupcyjnej. - Nauczyciel powinien przestrzegać polityki antykorupcyjnej m.st.
Warszawy. - Nauczyciel współpracuje w zakresie zwalczania nadużyć w tym korupcji
poprzez zgłaszanie niepożądanych zjawisk i incydentów.
- Nauczyciel powinien znać wartości etyczne przyjęte w jego szkole
- Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzeganie tajemnicy zawodowej obejmującej informacje o danych osobowych uczniów i osobistych sprawach dotyczących uczniów, jego rodziców i opiekunów prawnych. Ujawnienie wiadomości objętych tajemnicą zawodową jest dopuszczalne jedynie
wówczas, gdy:
- zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do poważnego
zagrożenia czyjegoś bezpieczeństwa lub innych dóbr osobistych; - zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do naruszenia prawa;
- ujawnienie poufnych informacji innemu nauczycielowi lub zespołowi nauczycielskiemu jest niezbędne dla zapewnienia odpowiedniej skuteczności oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych;
- ujawnienie poufnych informacji innemu specjaliście spoza zawodu nauczycielskiego umożliwi świadczenie uczniowi niezbędnej mu profesjonalnej pomocy.
- zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do poważnego
- Nauczyciel zobowiązany jest do nierozpowszechniania informacji z posiedzenia rad pedagogicznych.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za budowanie dobrych relacji z rodzicami ucznia.
- Nauczyciel powinien być lojalny wobec swoich przełożonych oraz gotowy do wykonywania poleceń służbowych, mając na uwadze przestrzeganie prawa.
- Nauczyciel powinien dzielić się zdobytym doświadczeniem i wiedzą z innymi nauczycielami.
- Nauczyciel nie podważa autorytetu innych nauczycieli i pracowników oświaty, wszelkie uwagi o dostrzeżonych błędach w ich postępowaniu powinien najpierw przekazać bezpośrednio zainteresowanym.
- Nauczyciel troszczy się o dobre imię szkoły, prestiż zawodu, aktywnie włącza się w życie szkoły oraz stara się poszerzać jej oddziaływanie na rzecz środowiska.
- Nauczyciel, który naruszył zasady etyki zawodowej powinien podjąć niezwłocznie działania mające na celu usunięcie skutków swojego postępowania i naprawienie powstałych szkód.
- Nauczyciel nie może akceptować warunków pracy, które ograniczają lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej i ma obowiązek reagować, jeśli warunki pracy ograniczają lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej przez niego lub jego współpracowników.