ul. Kowelska 1, 03-432 Warszawa, tel.: (022) 6193083, fax.: (022) 6193083, e-mail: pilsudski@pilsudski.edu.pl; sprawy uczniów: uczniowski@pilsudski.edu.pl



AKTUALNOŚCI:

Lekcja i teatr w muzeum - 10.10.2017 >> Powrót <<

…tak było podczas warsztatów ,, Widoki na wyzwolenie- na styku sztuki i idei” w Muzeum Narodowym, w których 10.10.2017 uczestniczyła klasa 2L. Zajęcia dotyczyły roli sztuki XIX i XX w.  w drodze do niepodległości . Przygotowane  zostały przez  Fundację  ART

,, Prowadzone były w sposób niezwykle kreatywny a składały się  m.in. z krótkich, kilkukrotnie odgrywanych przez profesjonalnych aktorów  oraz uczniów Piłsudskiego scen z  Wesela Wyspiańskiego” ( Natalia Mazurenko) . Brawa, które usłyszeliśmy od zwiedzających po wystąpieniu Darka Retelskiego, były naprawdę zasłużone.

"Atmosfera była fajna, uczniowie zaangażowani”- napisała Madzia Tarka.

,,Byliśmy mile zaskoczeni formą przekazywania historycznych prawd. Efekt  ten wywołany został dzięki dynamicznemu  przedstawieniu wydarzeń i na długo zostanie w naszej pamięci, a przekazana wiedza, możemy być pewni, nie ucieknie szybko z głów. Lekcja mocno angażowała nie tylko przewodników, ale również uczniów, którzy z chęcią interpretowali  dzieła polskich twórców. Wycieczka godna uwagi!”(Wiktoria Szybilska)

3758.jpg

Kasia Rygielska, korzystając z wykładu Marii Ralf, napisała: ,, Spojrzenie Matejki   na rolę sztuki w XIX -wiecznej Polsce, miało wpływ na twórczość artystów następnego pokolenia. Mistrz, tworząc malowidła ukazywał w nich symbole z przeszłości. Obecne są one m.in. w dziełach Stańczyk- symbol rozumnego sceptyka politycznego oraz patrioty zamyślonego nad  nieszczęściem kraju; Zawisza Czarny– wzór cnót rycerskich; Dzwon Zygmunta jako symbol złotych czasów , tradycji i świetności narodu”.  Z kolei uwagę  Małgosi Sierpień przykuł  obraz B.W. Linkego  pt. Autobus, który  ,,kierowany był przez manekina, martwą kukłę i prowadzony w nieznane. Wypełniony był upiornymi ludźmi, znajdującymi się pomiędzy Hitlerem a Stalinem. Wszyscy, oprócz nagiej dziewczynki wznoszącej ręce w błagalnym o pomoc geście, mieli zamknięte oczy i pozwalali się wieść w nieznane”. 

Po warsztatach  był kolejna lekcja , tym razem z  nauczycielką języka polskiego, Anną Wodzyńską.  Wśród oglądanych obrazów,  były dzieła doskonale znane z lekcji  oraz  te,  które  dopiero poznamy. ,,Podczas wystawy w muzeum, ponownie pisze Kasia, zdałam sobie sprawę, jak duży wpływ na człowieka ma sztuka. Otacza nas  z każdej strony, dlatego warto choć trochę czasu jej poświęcić, by ujrzeć nie tylko jej edukacyjną rolę ale i niepowtarzalne piękno”.  

C.d.n.… kolejne klasy mają umówione spotkania  w salach Matejki i Wyspiańskiego , gdzie zobaczą  Chochoły czy  trzy impresje- Widok na Kopiec Kościuszki; zastanowią się nad rolą tytułu dzieła sztuki przy obrazach Malczewskiego, czy przerażą diagnozą społeczeństwa polskiego po wojnie,  patrząc na Autobus Linkego w Galerii Malarstwa Współczesnego.

3757.jpg

Opiekun: A.Wodzyńska


Facebook

Gdzie jesteśmy?